VYHODNOCENÍ TŘETÍHO BLOKU PREVENTIVNÍHO PROJEKTU

„MĚJME JE RÁDI, I KDYŽ JSOU JINÍ“

Třetí blok preventivního projektu „Mějme je rádi, i když jsou jiní“byl zaměřen na uvědomění si příčin a následku agrese mezi spolužáky, posměchů, narážek, urážek, manipulace, agrese vedoucí až k šikaně, kyberšikaně. Preventivní bloky poukazovaly na agresi jak reálním světě, tak i ve virtuálním, kde v posledních letech tráví svůj volný čas téměř každé dítě. Cílem všech aktivit bylo předat dětem důležité informace, navázat na jejich znalosti a zkušenosti, poupravit mylné představy, přivést je k pochopení fungování agrese, zlosti, hněvu, získat dovednosti účinně se bránit před manipulací a agresi, naučit je překonat strach a vyhledat pomoc…

Preventivní bloky proběhly ve 3. až 9. ročnících, během ledna, února. V jednotlivých třídách otevíraly prostor k uvědomění si jinakosti prožívání negativních emocí u spolužáků s různými odlišnostmi. Vedly k pochopení „zvláštních, nečekaných reakcí“ u spolužáků s poruchami chováním, s poruchami autistického spektra, s depresemi atd…K pochopení destruktivního chování žáků jako způsobu vyjádření vnitřní nepohody, agrese vedené směrem dovnitř. Ve spolupráci s našimi osvědčenými lektory- Bc. J. Svobodovou Dis, (naší dlouholetou externí spolupracovníci v oblasti prevence), s Bc. T. Veličkou (ředitelem poradny pro primární prevenci z Ostravy), s Bc. M. Hruškovou (Poradna pro dívky a ženy z Frýdku-Místku), se školním psychologem Mgr. F. Jadlovcem a se školní metodičkou prevence PaedDr. J. Halamovou jsme naplánovaly a následně realizovaly lekce šité žákům na míru. Mladší se věnovali tématům- Jak si nenechat ublížit, Jak říct Ne!, Jak neubližovat a přesto být In, starší žáci se zaměřili na virtuální agresi- kyberšikanu, kybergrooming, rizikám sociálních sítí, agresi pod návykovými látkami….

Během celého školního roku se věnuje školní psycholog ve spolupráci se školským poradenským pracovištěm žákům, jejich rodičům, kteří se ocitli v situaci vyžadující odbornou pomoc.  Koncem března plánujeme opakované šetření třídních klimat 3. – 9. ročníků, s cílem porovnání klimatu po ukončení preventivních aktivit. Očekáváme zlepšení klimatu ve třídách, kde se objevovaly nežádoucí formy chování žáků k sobě. Výsledky dotazníků poslouží také k evaluaci školní prevence.

Pro kolegy z MŠ i ZŠ, asistenty i vychovatelé jsme v březnu také připravili preventivní lekce zaměřené na autoagresi dětí školního věku (vedená školním psychologem Mgr. F. Jadlovcem), Rizika sociálních sítí (vedená Bc. T. Veličkou, ředitelem PPPP-Ov), Metody práce s inkluzivními žáky, pomůcky a jejich uplatnění v praxi (vedená výchovnou poradkyní a speciální pedagožkou školy).

Pro rodiče nabízíme preventivní lekci, besedu na téma „Rizika sociálních sítí aneb Tik tok nejsou bonbony.“

Jana Halamová