VYHODNOCENÍ DRUHÉHO BLOKU PREVENTIVNÍHO PROJEKTU „MĚJME JE RÁDI, I KDYŽ JSOU JINÍ“

Druhý blok preventivního projektu „Mějme je rádi, i když jsou jiní“ byl zaměřen na emoce, včetně jejich zvládání v běžném životě dětí. Také otevřel prostor k uvědomění si jinakosti prožívání emocí u spolužáků s různými odlišnostmi. Ve vybraných třídách (třídy s přítomnosti žáků s rizikovým chováním, se žáky s PAS, třídy s „oslabeným“ třídním klimatem i třídy s navazujícím preventivním programem) proběhly v listopadu preventivní hodiny, bloky na téma „Jak bolí emoce?

Ve spolupráci s Bc. Janou Svobodovou, Dis., naší dlouholetou externí spolupracovníci v oblasti prevence, jsme realizovali pečlivě naplánované aktivity, jejímž cílem bylo podpořit utváření zdravých vztahů mezi žáky. Aktivity vedly ke kultivaci vhodného chování žáků, k posilování dovednosti žáků popsat emotivní situaci, uvědomit si své emoce i emoce jiných, podívat se zblízka na negativní emoce, které ovlivňují chování spolužáků k sobě. V souvislosti s prožíváním emocí se školní psycholog ve spolupráci se školským poradenským pracovištěm věnoval žákům, kteří se ocitli v situaci vyžadující odbornou pomoc.

Obdobná pomoc při zvládání náročných emotivních situací jak ve škole i doma byla nabídnuta i kolegům a rodičům. Koncem listopadu proběhlo následně šetření třídních klimatů 2. – 9. ročníků, jednak formou dotazníků (proškoly.cz-třídní klima, dotazníků B-4, speciálních dotazníků pro mladší žáky) a také dalšími pedagogickými metodami a formami (pozorování, rozhovor, rozbor zátěžové situace, konzultace s dítětem či rodičem…).

Výsledky dotazníků slouží k náhledu do třídních klimat, k pochopení aktuálních vztahů mezi žáky, k řešení případných rizikových situací, na které dotazníky upozornily. Úzká spolupráce třídních učitelů s třídou, s ostatními kolegy, vnímavost k osobnostem a projevům žáků, vedou k rychlému rozpoznání možné rizikové situace, k jejímu okamžitému pochopení a nastavení kroků, které povedou k efektivnímu a vhodnému řešení.  

Jana Halamová