Etická výchova jako jeden z možných nástrojů společného vzdělávání

Letošní školní rok se nese v duchu změn také na poli pedagogickém. Veřejností již nějakou dobu zaznívá slovo „inkluze“. Mnozí tuto téměř mediální kauzu vnímají jako negativní, mnozí si nedokáží prakticky představit, o co se jedná. Dnes se namísto slova inkluze začíná používat slovní spojení „společné vzdělávání“. Vězte, nejedná se o nic nového především na školách vesnických, či školách z větší odstupností měst, v nichž se nacházejí školy speciální a praktické.

Společné vzdělávání obnáší zapojení žáků různorodě nadaných, popřípadě žáků, kteří potřebují zvýšenou individuální podporu během výuky, např. ze zdravotních důvodů, v jedné třídě a přizpůsobení vyučovacího procesu potřebám každého jednotlivého žáka. Již doposud jsme ve škole tyto žáky měli a nadále s nimi budeme pracovat.

Pro naši školu se nemění téměř nic, snad jedině to, že každá změna přináší nové formuláře a papírově podloženy praktické zkušenosti. Naši žáci pracují i v kolektivu dle vlastních potřeb, v některých případech se vzdělávají individuálně, individuálně mají voleny hodiny na doučování, navštěvují logopedii, kde napravují řečové vady a poruchy mluvení, mají své relaxační chvilky s asistenty pedagoga, který pomáhá učiteli zvládat právě velmi osobité potřeby těchto žáků, využíváme speciální pomůcky a výukové materiály. Tito žáci v ničem nezaostávají za ostatními žáky, jen mnohdy potřebují ke své práci delší čas, větší prostor a popřípadě pomoc pedagoga, který jim látku musí více osvětlit a vysvětlit než jiným žákům.

Společné vzdělávání se týká také žáků nadaných, ti rovněž potřebují své tempo, svůj prostor, aby se mohli rozvíjet více v oblasti, která je jim blízká. I na ty je pamatováno širší nabídkou učiva, možností individuálně studovat. A samozřejmě v neposlední řadě je společné vzdělávání zaměřeno také na žáky cizince, kteří se do Evropy dostávají v rámci migrace a v nastoleném trendu se vyvíjí celý svět. Otevřené hranice umožňují lidem využívat nové možnosti a právě jazyková bariéra a její postupné odstraňování se dá vyřešit právě pomocí individuálního vzdělávání. To, že všichni takoví žáci, každý se svou osobní potřebou, se scházejí vjedné třídě, v jedné škole, je učí vzájemné toleranci, sociálnímu vnímání a cítění, neboť svět je rozmanitý, v životě se budou potkávat s různými lidmi, s lidmi s různými projevy chování, s lidmi s různými osobními potřebami a již škola základní potažmo i mateřská je postupně učí a navyká prakticky na společný život, spolupráci.

Jako škola vedeme žáky směrem k celkové prosociálnosti, toleranci, úctě k druhému člověku. Samozřejmě že nemůžeme docílit toho, aby se všichni na škole i mimo ni měli rádi a kamarádili spolu, ale učíme žáky společně žít vedle sebe a vnímat své odlišnosti, tolerovat se a vzájemně si neubližovat. Respektovat své potřeby i potřeby druhých, dokázat se vzájemně domluvit, asertivně se projevovat a prosazovat své názory aniž by to bylo na úkor ostatních.

Již čtvrtým rokem se žáci na II.stupni seznamují se vzdělávacím předmětem etická výchova. Od září jsme na I.stupni zavedli tento předmět průřezově, to znamená, že se žáci budou během hodin jiných předmětů nebo při mimoškolní činnosti věnovat tématům jako jsou: zásady správné komunikace, úcta k lidské osobě, jedinečnost člověka, tolerance a sebeovládání, pozitivní hodnocení sebe i druhých a další. Samozřejmě to nyní vypadá, že dnešní žáci tyto běžné návyky chování nezvládají. Není tomu tak, jen občas potřebují ujistit a ukázat, že to, jak se chovají a jednají je správné, že zvolili správnou metodu a postup, že je doma rodiče vychovávají k úctě, k toleranci, k ochotě pomoci ostatním.

Etická výchova svým prosociálním obsahem velmi úzce napomáhá právě ve vnímání společného vzdělávání, proto i pedagogové procházejí vzděláváním v rámci etické výchovy v rámci rozvojového programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Podpora implementace Etické výchovy do vzdělávání v základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií v roce 2016 s názvem Podpora etické výchovy na škole, který škola realizuje v letošním roce.

V rámci projektu je realizovaná výuka etické výchovy, zakoupeny učebnice, pracovní listy pro žáky, metodiky pro pedagogy, odborná literatura vzdělávání pedagogů v oblasti měkkých technik, osobnostním a sociálním rozvoji, dochází k úpravám školního vzdělávacího programu.