Školní preventivní projekt –Kybersmetí ubíjí naše děti!

Dnes vyrůstají děti v úplně jiné době, v jiném světě než jejich rodiče. Technické vymoženosti jsou ze dne na den dokonalejší a podstatnou měrou zasahují a ovlivňují životy našich dětí. Ty vstávají, usínají, rostou s mobilem či tabletem v ruce. Na internetu se pohybují jako my kdysi na hřišti. Ze svých pokojů vycházejí jen v nejnutnějších případech, protože vše, co potřebují, mají u sebe, v malé krabičce, která pojme celý svět. Ta jim umožňuje věci, o kterých Vy, milí rodiče, nemáte ani tušení. Na základě evaluačních výstupů prevence školy, převládajících problémů dětí, které ve škole řešíme a potřeby upozornit všechny členy školní komunity na reálné nebezpečí virtuálního světa, jsme připravili pro letošní školní rok projekt – Kybersmetí ubíjí naše děti! Je to v pořadí už pátý projekt věnovaný preventivním aktivitám. Finanční prostředky k jeho realizaci jsme získali v rámci grantového řízení Moravskoslezského kraje.

Projekt je rozdělen do tří hlavních bloků, které se obsahově specializují na preferované problémové oblasti (Můj hrdina je padouch, Kyberdrbárna a Škola osobního života-zdravá integrace sexuality).
V rámci prvního bloku pod názvem – Můj hrdina je padouch, proběhly v září adaptační kurzy pro 6. ročníky ve Vyšních Lhotách. Program pobytu, zaměřen hlavně na posílení pozitivních vzorů, kladných vlastností spolužáků, ke kultivaci spolupracujícího, empatického, asertivního třídního klimatu, vedla Bc. Jana Svobodová, naše dlouholetá externí poradkyně a lektorka preventivních aktivit. V říjnu proběhlo šetření klimatu tříd formou standartních sociometrických dotazníku. Výstupy těchto dotazníků jsou pro třídní učitelé velmi cenné, neboť dovolují nahlédnout pod pokličku třídního klimatu. Učitel tak lépe pochopí vztahy mezi žáky, může pomoct odmítaným a ostrakizovaným žákům, podchytí a usměrní případné agresivní či jiné rizikové chování některých dětí. Pro třídy s narušeným klimatem jsme připravili dopolední prožitkové lekce, úzce zaměřené na akutní problémy, které se ve třídě vyskytly.
Součástí prvního bloku projektu bylo i vzdělávání pedagogů v oblasti práce s třídním kolektivem, s rizikovými i inkluzivními žáky. Školení realizovala odborná lektorka společnosti Infra s.r.o.
Pro rodiče žáků s problémy, rizikových žáků, pro rodiny s problémy ve výchově, pro rodiny s osobními problémy jsou připraveny odpolední konzultace se školním psychologem, pracovníky OSPOD, konzultační schůzky se školským poradenským pracovištěm.
PaedDr. Jana Halamová, školní metodička prevence