Virtuální odborné učebny ZŠ Raškovice

Během léta se realizovaly dvě učebny pro virtuální výuku v rámci dotačního titulu ITI Ostravsko s názvem Virtuální odborné učebny ZŠ Raškovice. Celková požadovaná dotace činila 10 844 301,27 Kč. Projekt byl realizován ve spolupráci se zřizovatelem, Obcí Raškovice. Celá škola je pokryta novou konektivitou, učebny jsou vybaveny novým nábytkem, moderními technologiemi jako je např. počítačová technika, ale také virtuální pomůcky včetně dronů, robotů, stavebnic a zobrazovací techniky, virtuálních 3D brýlí.

V dnešní době je velký tlak na přijímání nových technologií, což má vliv na společnost, která se mění a vyžaduje trochu jiné dovednosti než dříve. Největší potenciál mají žáci na základní škole, kteří si práci s technologiemi osvojí a přinesou tak toto poznání v budoucnu svým zaměstnavatelům nebo jako podnikatelé. Škola se již snaží řadu let zavádět moderní metody a formy výuky aktivizující žákovskou aktivitu a díky pořízení prvků virtuální reality bude v tomto pokroku zase dále. Proto je vytvoření podmínek pro rozvoj odpovídajícího zázemí velmi důležité a zavedení nových technologií nezbytné. Důležitá je forma sdělení a také aktivní zapojení žáka do výuky, aby měl možnost to, co se učí si vyzkoušet a prožít.

Schopnost člověka si pamatovat se mnohonásobně zvyšuje, pokud může něco sám ozkoušet. Z tohoto důvodu se škola rozhodla digitální technologie propojit a zakomponovat do výuky předmětů v oblasti přírodních věd, cizích jazyků, informatiky či polytechniky. Pořízení vybavení a jeho implementace do výuky na škole žákům také pomůže při jejich přípravě na druhý stupeň vzdělávání a dále pak žák uplatní dovednosti ve vzdělání středoškolském. Spojovacím prvkem všech žákovských aktivit jsou práce s digitálními technologiemi.

U žáků chceme pomocí pořizovaných technologií rozvíjet schopnosti kooperace, analytického myšlení, plánování, technickou a prostorovou představivost a další. Tyto dovednosti bychom chtěli u žáků upevňovat atraktivní a praktickou formou. Díky pořízenému vybavení chceme žáky naučit, jak samostatně uvažovat, plánovat, ověřovat a prezentovat informace nebo výsledky své práce. Chceme rozvíjet představivost, tvořivost a zručnost žáků. Využití virtuální reality lze chápat jako doplňkový inovativní didaktický nástroj, který může přispět k obohacení výukových zdrojů a jejich funkcí a stát se vhodným nástrojem pro zatraktivnění vzdělávacích aktivit. Předpoklad didaktického potenciálu je založen na vlastnostech virtuální reality, která může mít různé formy propojení reálného prostředí s dalšími informacemi a tím zvýšit vnímanou hodnotu informací a zprostředkovaného obsahu.