URČOVÁNÍ VÝŠKY STROMU PODLE PODOBNOSTI TROJÚHELNÍKŮ – 9. B

V pondělí 10. 6. v dvouhodinovce matematiky si 9. B zkusila určit výšku stromu podle podobnosti trojúhelníků. První hodina byla teoretická, druhá praktická.

V první hodině jsme si podrobně rozebrali tři pracovní postupy, které jsou použitelné podle počasí. 1. když je hezky a svítí sluníčko, dá se výška stromu určit podle jeho stínu a stínu svislé tyče. 2. když je zamračeno, volíme jiný postup, kdy musíme najít místo, ze kterého je jedním okem vidět od země vršek stromu přesně za horním koncem svislé tyče. 3. a pokud by bylo po velkém dešti a vršek stromu by se zrcadlil v kaluži, vypočítali bychom jeho výšku díky znalosti podobnosti trojúhelníků a zákonu odrazu z fyziky.

Po teoretické hodině jsme se vrhli na praktickou část. Šli jsme změřit výšku dvou vzrostlých smrků před školou. Rozdělili jsme se na čtyři pracovní skupiny, vzali tyče, měřící pásma, skládací metr, papír, tužku, a jelikož nesvítilo slunce, ani nikde na zemi nebyly kaluže, vzali jsme si podložky na lehnutí, protože jsme měřili druhým výše popsaným způsobem. Vše jsme naměřili, poté spočítali, a protože se výsledky všech skupinek víceméně shodovaly, můžeme být na svou práci hrdí. Zvládli jsme to i bez kalkulačky!

Žáci 9. B a p. uč. Novotná