DEN ZEMĚ 2024
V pondělí 22. dubna 2024 jsme na naší škole oslavili Den Země. Tento rok jsme se věnovali dalšímu tématu Ekoškoly – JÍDLO A SVĚT. Počasí nás v tento den dost překvapilo, jelikož po teplých dnech se prudce ochladilo a napadl opět sníh. Některé třídy tak musely svůj program odložit a počkat na příznivější počasí.
Děti na 1. stupni měly program, který jim vytvořili nebo zařídili jejich třídní učitelé. Žáci 5. – 9. ročníku měli dvouhodinové projektové vyučování, kdy si každý mohl zvolit téma a také učitele, se kterým tento čas prožije. Všechna témata učitelů se nějakým způsobem zabývala JÍDLEM. Děti si připravovaly různé dobroty např. zdravé pomazánky, ovocné saláty, smoothie, pesta atd. Pily bylinkové čaje, šťávy a ovocné limonády. Zabývaly se také výpočty, např. kolik stojí výroba jídla, jak složitá a finančně náročná je doprava exotického ovoce atd. Povídali si o zdravém jídelníčku, o vaření a jídle v naší školní kuchyni. Hlavně si všichni uvědomovali, že jídlo je pro náš život velmi důležité a rozhodně by se jím nemělo PLÝTVAT.
Třídy 1. A a 1. C byly na exkurzi na Farmě Krásné, kde viděly chov kraviček od telátek až po dospělé. Děti se seznámily s jejich potravou, chovem a také viděly dojení kraviček. Třída 1. B si s paní učitelkou udělala zdravou pomazánku z tofu a čokokrém z avokáda. Všichni si pochutnali.
2. ročník se vydal podrobněji poznat život včel. Navštívil Muzeum včelařství v Chlebovicích, kde děti viděly spoustu pomůcek včelařů a o včeličkách a jejich životě slyšeli mnoho informací z úst odborníků. Bohužel bylo velmi chladné počasí, tak se k samotným úlům s včeličkami nedostali.
3. třídy využily Den Země k výuce o zdravé stravě, žáci se seznámili s pojmy potravinová pyramida, vyrobili si zdravé pomazánky, 3. C se zabývala léčivými bylinami – uvařili si k tomu dobrý mátový čaj.
4. ročník měl přednášku s vedoucí školní jídelny paní Dankovou, která dětem povyprávěla, jak vlastně jídlo v naší kuchyni vzniká, kdo a jak sestavuje jídelníček a pak také dětem odpověděla na spoustu jejich všetečných otázek. Poté si jednotlivé třídy vymyslely svůj program, kterým se zabývaly. 4. A si vybrala téma Vitamíny v jídle, žáci vytvořili krásný plakát a obrázky a udělali si zdravý ovocný salát. 4. B znovu osázela bylinkami vyvýšený záhon pro potřeby naší kuchyně a uvařili si dobrý meduňkovo-mátový bylinkový čaj, 4. C si udělala smoothie a pomazánku guacamole.
Projektovému vyučování, které proběhlo 3. a 4. VH, se věnovalo 10 vyučujících.
Paní učitelka Carbolová naučila děti vyrobit si domácí pesto, které pak ochutnaly s uvařenými špagetami.
Paní učitelka Hnátková se zabývala výrobou smoothie z koupených surovin. Také se zabývali banány samotnými, jejich cestou ze zahraničí a také kolik vše stojí.
Paní učitelka Jurošová využila své vědomosti z chemie a s dětmi vyrobily chemickým pokusem malinovou limonádu.
Paní učitelka Šamánková zase jako matematička počítala s dětmi, kolik stojí výroba jídla a také se zabývali tématem PLÝTVÁNÍ JÍDLEM.
Paní učitelka Kuriplachová si vymyslela téma „vtipné kaše“, s dětmi vařila různé druhy kaší, které si děti ještě ochutily ovocem, semínky ad. Povídali si také o bezlepkových potravinách a pojmu bezlepková dieta.
Paní učitelka Adamová měla téma Blind food. Děti ochutnávaly a poznávaly se zavázanýma očima různá jídla a potraviny a přitom si zopakovaly anglická slovíčka různých potravin a jídel.
Pan učitel Sonnek se zabýval tématem Výživa sportovce, které potraviny by v jeho jídelníčku neměly chybět. Ukázal dětem různé výživové doplňky, zdůraznil důležitost pestré a pravidelné stravy, která má vliv na sportovcův výkon a také nepodlehnout internetovým výzvám a dietám.
Pan učitel Březinský jako vyučující dějepisu se s dětmi vrátil o několik století v čase a povídali si spolu o tom, co by chutnalo Karlu IV. – jaká byla tehdy jídla a co pokládali v té době za dezerty.
Pan učitel Kahánek (zástup za p. uč. Štenclovou) si s dětmi zopakovali anglická slovíčka a vytvořili si jídelní lístek do restaurace, prošli si rozhovory k objednání jídla.
Paní učitelka Novotná zašifrovala názvy jídel do matematických rébusů a žáci je museli spočítáním odhalit.
Děti zažily v tento den něco netradičního a odcházely ze školy plné dojmů. Doufáme, že se budou nad svou stravou a nákupem potravin více zamýšlet, budou jíst zdravěji, budou si jídla vážit a nebudou jím tolik plýtvat.
Ekotým