Evaluace 1. bloku preventivního projektu „Bezpečně na kyberhřišti“ –  „Bezpečně v reálném světě i na internetu“

         První blok projektu   „Bezpečně v reálném světě i na internetu“ je zaměřen na posilování žádoucího chování žáků v třídním kolektivu, na zvládání řešení problémů, které přináší každodenní život v období dospívání. Jednotlivé aktivity byly naplánovány tak, že vychází z reálného života s přesahem do virtuálního, který je pro dnešní děti a mládež stejně důležitý jako ten skutečný. Žáci 4. a 6. ročníků se v září účastnili adaptačního kurzu, cílem kterého bylo nastartovat a posilovat pozitivní vztahy mezi žáky ve třídě. Společně s lektorkou Bc. J. Svobodovou a třídními učiteli se žáci učili vhodně vyjadřovat své potřeby, přání, poukázat na nepohodu, úzkost, strach, problémy….V průběhu různorodých aktivit hledali způsoby jak posílit soudržnost žáků ve třídě, jak přijímat jinakost některých a nežárlit, nesoudit, jak se prosadit a neubližovat, jak správně a vhodně vytknout jiným, že nám něco vadí, bolí, obtěžuje… Tyto dovednosti pak trénovali při společném sdílení zážitků, v reálných situacích běžného dne.

Ve všech třídách od 3. do 9. ročníku proběhlo v říjnu sociometrické šetření třídních kolektivů se zaměřením na kvalitu třídního klimatu. Pomocí standardních sociometrických technik jsme zjišťovali míru kvality jednotlivých složek třídního klimatu – respekt, kamarádství, zábava, bezpečí, spolupráce, pohoda….Vyhodnocení nás mile překvapilo, neboť většina tříd měla klima na docela vysokých hodnotách (max.100% ,většina tříd byla v rozsahu 86-92%). Ve třídách, kde se vyskytly nebo přetrvávají vztahové problémy (klima 69-72%), byly nastaveny programy k podpoře jejich minimalizace. Ve výuce v rámci ŠVP v různých předmětech (Čj, Vz, OV, Etv, D, Vv…) se žáci pravidelně a opakovaně setkávají s tématy, která poskytují prostor pro aktivní zapojení žáků do činností na podporu empatie, asertivity, altruismu, spolupráce, pomoci jiným, seberealizace, odvahy být sám sebou…

 V listopadu a prosinci se uskutečnily další preventivní programy pro 5. a 6. ročník se zaměřením na kultivaci vztahů pod vedením Bc. Svobodové J. a pro 9. ročník  se zaměřením na pohlavní dospívání v souvislosti se sdílením intimity na internetu  pod vedením Mgr. Šebestové L., Dis.,  z MP Education, s.r.o.

Koncem prosince a začátkem ledna proběhnou preventivní programy pro 5. ročníky na téma Virtuální svět a já, Nebezpečí kyberšikany. Tyto programy povedou školní metodička prevence a odborný lektor p. R. Klosse s Poradny pro primární prevenci v Ostravě. V 6. a 7. ročníku probíhají paralelně programy na podporu dovednosti chránit se na internetu pod názvem – Prožívání vlastních i cizích životů na internetu. Tyto programy vede metodička prevence. V třídnických hodinách 4. a 5. ročníků proběhl monitoring aktivit našich mladších žáků na internetu. Jeho vyhodnocením získáme údaje o činnostech žáků na internetu. Následně můžeme posoudit, jestli žáci mají nějaké povědomí (od rodičů, starších sourozenců…) o své internetové ochraně. Na základě toho sestavíme další aktivity a programy, které posílí dovednosti žáků bezpečně užívat informační technologie.